CLINICS DESIGN IN OPDRACHT

VOOR WIE ?
Je bent een visual designer, DTP ’er, grafisch vormgever en/of een artdirector; een inspirator die, in opdracht, creatieve producten ontwerpt. Je werkt en je volgt de laatste ontwikkelingen en innovaties in je vak. En toch voel je je, ondanks je kennis en vaardigheden, soms overspoeld door je werk en niet zeker. Je vraagt je af of dit echt het beste is dat je te bieden hebt?

WAT ?
In deze reeks clinics zoek en vind je, aan de hand van vier inhoudelijke thema’s, een antwoord op deze vraag.  Je leert alles wat nodig is om deze vraag met ‘YES’ te kunnen beantwoorden.
 

THEMA 1 – CREATIEVE PRODUCTEN MAKEN

Als designer maak je zelf creatieve producten. Dat vraagt om logisch nadenken, verbeelding, intuïtie en ook om pure kennis en vaardigheid in het verbeelden.  Doel: Je werkt verder aan jouw authentieke en creatieve stijl, waardoor je producten beter worden. Kennis over: Creatieve processen,materiaal-techniek en de beeldaspecten; de waarnemingspsychologie. Actie: Tekenen en ontwerpen.

THEMA 2 – IN OPDRACHT WERKEN 

Als designer werk je in opdracht van een klant. Door middel van observatie en interactie stem je jouw ideeën af op de drijfveren en verwachtingen van de klant en win je hem of haar voor jouw professionele visualisatie. Doel: Je werkt verder aan jouw analytische en interactieve werkwijze, waardoor jouw klant verrast en enthousiast wordt over je product. Kennis over: Open en gesloten opdrachten,drijfveren en verwachtingen, technieken voor visualisatie van ideeën. Actie: Observeren en interacteren, schetsen voor ontwerp.

THEMA 3 – OVER PRODUCTEN PRATEN

Als designer praat je met je team en klanten over je eigen producten en die van anderen. Je verheldert en verantwoordt je keuzes in relatie tot de context van het product. Doel: Je werkt verder aan jouw visueel vocabulaire en presentatievaardigheden, waardoor collega’s en klanten meer oog krijgen voor de kwaliteit van visuele producten. Kennis: Gespreksvoering, beeldanalyse, waarnemingspsychologie. Actie: Gesprekken leiden, producten presenteren.

THEMA 4 – JE EIGEN ROL VERVULLEN   

Als designer ben je onderdeel van een organisatie. Dit vraagt om inzicht in de positie die je inneemt en acties en verantwoordelijkheden die daar wel of niet bij horen. Doel: Je werkt verder aan je rol als visual designer, waardoor je in het contact met je collega’s en de klant je professionele rol met verve vervult.  Kennis over: De rol van een designer in de organisatiedynamiek. Actie: Gespreksvoering en rolsimulaties.

Afhankelijk van je leervraag maak je je keuzes uit de leerstof van thema 1, 2, 3 en/of 4.

HOE?
Een clinic duurt 2 uur. Jouw praktijk en jouw leervragen zijn het uitgangspunt. Je begint met een kennismakingsgesprek waarin je met je coach bespreekt wat je bezighoudt en wat je nader wilt onderzoeken. Je stippelt samen je programma uit. Dit is een schets, werkende weg kan je altijd nieuwe wegen inslaan of juist langer op een thema doorgaan. 

DOOR WIE ?
Jeroen Dercksen (1956) woont en werkt in Amsterdam en Frankrijk. Hij is afgestudeerd als Master of Arts aan de Academie Amersfoort (1978).  Hij gaf meer dan 20 jaar lessen Beeldende Vorming en op de Hogeschool van Amsterdam en werkt sinds 1992 als autonoom kunstenaar. Daarbij is hij creatief ondernemer. Hij verkoopt zijn werk, al dan niet in opdracht gemaakt, aan particulieren, bedrijven en de overheid in binnen- en buitenland. Jeroen is eigenaar van Galerie Jeroen Dercksen, een galerie in het hartje van Amsterdam, waar, naast zijn eigen werk, ook objecten van gerenommeerde beeldhouwers zijn te vinden.

WAAR?
In overleg kies je voor Amsterdam Centrum: Galerie Jeroen Dercksen -Binnen Dommersstraat 17, of voor Amsterdam Noord, Atelier Jeroen Dercksen, Zamenhofstraat 108 / unit 107

KOSTEN?
Je start met een reeks van 5 clinics. Daarna is de mogelijkheid om weer een reeks te starten of om losse clinics te volgen.Een reeks van 5 clinics kost 700 euro. Losse clinics kosten 150 euro.